Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

tisdag 4 mars 2008

Ohälsosamhet - min fula ovana

Sen jag flyttade har jag blivit ohälsosam. Kanske har jobbet bidragit en del, till rubbad dygnsrytm och ohälsosamma kostvanor, men jag kan knappast beskylla jobbet för allting. Jag har blivit hemskt lat. Jag röker i perioder mer än vad som bara skulle kunna kallas feströka, ofta följer denna kurvan parallellt med den för sinnesstämningen. Min kondition har med allra största säkerhet försämrats, mycket på grund utav att jag lagt av med golfen.

Men matvanorna är nog det som försämrats mest. Klart jag får med mig mycket mackor hem från jobbet, men är man hemma förrän vid halv 12 på kvällen känns det skönt att slippa laga mat. Men dagtid då? Har jag mackor i kylen blir det ju mackor jag äter. Jag kan inte minnas senast jag lagade mat på dagen och åt innan jag stack till jobbet. Dessutom är det ovanligt att jag ens äter frukost alls innan jobbet. Som idag - började jobba vid 14:35, tänkte sova ut, men samtidigt ta mig förbi Vallhamra Torg och hämta ut mina Håkan Hellström-biljetter som ligger i ett rekommenderat kuvert hos Vallhamra Blommor. Men istället sov jag bort snoozen vid 11, och gick istället upp vid kvart i ett, tog en macka (från jobbet) i handen när jag gick, för att i slutändan ändå bli tvungen att springa sista 100 metrarna för att hinna med bussen in till stan. Därefter har jag idag förtärt (i kronologisk ordning) en 33cl cola, en rulle sursaltade vingummin, en Brie Salami-smörgås (från jobbet), en påse nappar, samt en leverpastejsmörgås. (och gissa vart jag fått den ifrån...)

Och det här med dygnsrytmen - jag vet inte varför, men min dygnsrytm har blivit galen. Jag sover halva dagarna, vilket framkallar ångest när man insett att man sovit bort en halv dag med vårsol, och är vaken halva nätterna istället. Det fånigaste av allt är att jag egentligen inte gör något relevant. Bilddagboken, två olika forum, msn, lite poker ibland, tradera då och då. Tidsfördriv snarare än relevanta sysselsättningar. Och när jag känner att jag börjar bli trött, och vet att jag borde gå och lägga mig - då har jag en förmåga att fastna framför Youtube, för att kolla igenom filmer med världsrekord, spektakulära basketdunkar, eller otroliga golfslag. Bara för att. Och när jag sen masat mig i säng - då måste jag först zappa igenom tv'ns alla kanaler för att se om det är något av värde som jag kan se (som jag isf såklart måste titta på) innan jag kan släcka och försöka sova - TVÅNGSBETEENDE - och när jag väl gått igenom denna process är det inte ovanligt att jag blivit pigg igen.

Dock finns det ljus i min tunnel. Mycket på grund av att jag är galen nog för att anmäla mig till Göteborgsvarvet. På grund av, eller som min kropp och min hälsa skulle säga det, tack vare detta kommer såväl kostvanor som dygnsrytm att förändras under de närmaste månaderna. Rökningen kommer förbli ett minne blott, samt att konditionen kommer att få sig en väsentlig kick då jag till mitten av maj trots allt måste ha kondis nog att pressa mig igenom mer än 2 mil springandes.

Jag lovar att bli en sundare och friskare människa under semestern.

Nä. Kanske inte. Men nåt åt det hållet i allafall.

1 kommentar:

Martina sa...

Det låter sannerligen som en bra inställning, att ta tag i sitt liv och sin hälsa lite. Heja dig och lycka till!
(btw, jag försökte kommentera förra inlägget typ tre gånger utan att komma på något fyndigt, så jag gav upp. men jag tycker om din blogg. och dig. se till att träffa mig i helgen!)