Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

onsdag 7 januari 2009

Nytt år, men fan inget nytt liv

Nejdu, i år blir det inget sånt. Jag vet inte hur många gånger man har mumlat något om nytt år, nytt liv, nu ska allt förändras, nu jävlar, etc etc. Bullshit. Jag kan nog inte räkna på fingrarna alla "nystarter" jag hade förra året, alla gånger jag kände Nu jävlar!, för att nästa vecka vakna upp helt likgiltig till det jag tidigare bestämt. Självklart tar jag faktiskt tag i vissa saker och lyckas med det också, de bara Göteborgsvarvet och rökningen till exempel. Jag klarade min målsättning, om än med bristfällig förberedelse, men likväl. Dessutom så bestämde jag mig till sist, och är sedan den sjätte oktober 100% rökfri, sånär som på en cigarr på nyår. Gissa om jag är nöjd...

Julen var lugn och fridfull, sånär som på två Falu-utgångar på Harrys(...) under min vecka på hemmaplan. Sista julen i Utendal, det var en vemodig känsla kan jag lova... Galet är ordet. Det kommer ta tid att ta in hela denna processen som komma skall...

Nyåret förflöt (lite floppartat) i Växjö ironiskt nog, eftersom jag i motsats till förra året fått pluralis förslag över vad jag skulle kunna hitta på under nyårsaftonen. Två festligheter i Oslo och tre alternativ i Göteborg fick ge vika till förmån för jobb och Växjö. Men tack och lov finns underbara Anna där, som driver hotellet vi bor på med jobbet. Hon lät positiv när jag förklarade att jag dessvärre skulle sova i Växjö, och vips så hade jag både 3-rätters parmiddag i trevligt sällskap samt festligheter planerat.

Det kändes väldigt skönt att slippa sitta själv och muttra på ett hotellrum, och nyår i sig var många gånger över förväntan. Först middag tillsammans med 5 andra hemma hos en vän hos Anna, som tydligen visade sig vara en f.d. "Ensam mamma söker-Magnus". Inte för att jag sett ett enda avsnitt av serien, men ändå. God mat, flödande alkohol i olika varianter, trevligt häng innan vi slutligen begav oss vidare till en större husfest med en medelålder någonstans mellan 25-30. Även där var stämningen god, och kvällen avrundades med en kebab när jag och Anna snubblade in på hotellet vid halv 4-tiden rätt packade.


Nu stundar ett nytt år med nya äventyr och utmaningar. Nytt liv blir det knappast, men jag antar att det blir en uppgradering till 2.0 eller något sådant i allafall. Jag har lite planer för året, och förhoppningsvis kommer nästa senhöst att tillbringas långt borta från Sverige om det vill sig. Vart återstår att se, men iväg skall jag i allafall. Utomlands kommer jag också att börja komma på mer regelbunden basis från och med söndag, då DSB First kommer att ta över majoriteten av trafiken på Västkustbanan, där jag nu åker om dagarna när jag jobbar. SJ kommer dock att ha kvar 4 tåg från Göteborg resp. Köpenhamn om dagen, vilka vi på TC kommer att bemanna med ambulerande servering. Detta innebär att jag kommer att ta mig ner över sundet titt som tätt, och detta ser jag fram emot kan jag lova.

Som sagt, om än inte nytt liv, så åtminstone nytt år. Och det är ju bra så...

1 kommentar:

Mary sa...

Jag är fortfarande mycket optimistisk till det här med nytt år=nytt liv. So far so (really damn) good! Högskolan ordnade sig, lägenheten är jag kär i, dramat har jag skippat... Det händer mycket! Kom hem!