Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

tisdag 2 december 2008

Konsten att förgylla någons tillvaro genom hårt arbete

Fick en tråkig överraskning när jag höll på att byta om på jobbet igår kväll. Ända sen februari har jag sparat den dricks jag fått. Det är inte mycket, någon enstaka "det är bra så"-krona per dag, men jag har likväl lagt vartenda öre i en burk på jobbet. Denna har fungerat som växel-burk för mig, har jag ont om något i växelkassan när jag kommer in efter en tur, ja då passar jag på att växla. Precis som vanligt igår lade jag dagens 5,50:- i burken när jag kom in efter turen, och gjorde samtidigt den trevliga upptäckten att någon hade varit i mitt skåp och hälsat på. Jag hade en bunt sedlar i burken också, en femhundring och ett gäng hundringar som tillkommit när jag växlat, och dessa var spårlöst försvunna.

Mitt skåp som det såg ut i början av augusti

Jag kan inte direkt säga att det är pengarna det hela handlar om, var ärligt talat mer matt än sur och ledsen igår när jag gick från jobbet. Men det är hela tillitsgrejen. Har tidigare haft halva min skivsamling i skåpet, tillsammans med växelkassa och burken med dricks i mitt skåp. Idag var jag förbi och satte lås på skåpet för första gången på över ett år, vilket känns sjukt trist. Jag har tidigare litat blint på mina kära kollegor, och inte varit orolig för fem öre över att något skulle försvinna. På sin höjd att någon lånade en skiva och glömde lägga tillbaks den - men sånt händer, det får man räkna med. Men att behöva sätta lås på skåpet för att förhindra att någon obehörig rotar i skåpet - det känns sjukt trist.


Utöver detta har jag åkt på en dunderförkylning. Var på apoteket igår och investerade i förkylningspreparat för över 200 spänn igår, måste bli kvitt denna dryga parasit som funnit sin hemvist i min kropp... Imorgon ska jag i allafall överraska A med en konsert med Anna Ternheim på Röda sten. Det ska bli sjukt kul, tror både hon och jag behöver något sådant just nu, då ingen av oss precis mår hundra... Och på måndag väntar äntligen kryssning med jobbet, som det snackats om ungefär sen jag började här för mer än ett år sedan. Så det kommer bli grymt kul, att ta sig till Helsingfors och vända tillsammans med mina käraste kollegor. M-M.

Inga kommentarer: