Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

onsdag 26 november 2008

Nybro - stället gud glömde

Nu ska jag inte vara överdrivet hatisk mot en stad jag inte rört mig mer än totalt en sträcka 400 meters radie inom. Nybro är alltså en liten håla, vackert(?) belägen mellan Emmaboda och Kalmar. Att ett litet samhälle med knappt 13000 invånare kan göra sånt negativt intryck på mig kan tyckas underligt, men mer förståeligt när själva avskyn är jobbrelaterad. På TC har vi nämnligen övernattningar på tre ställen, nämnligen Malmö (där någon enstaka överliggning förekommer), Växjö (favoritstället att övernatta på, Hotell Esplanad är ett litet men mysigt hotell där vi sover. Anna, som äger hotellet men som dessvärre är där mer sällan nuförtiden, är helt underbar, och vi blir skjutsade till och från stationen - mycket bekvämt), samt då; dear Nybro.

Man kommer fram med tåget vid 21:45 efter 4 timmars resa från Göteborg, och får glatt pinna till Stora Hotellet (alternativt enda hotellet - såvida man nu inte definerar ett hotell med monstruösa 37 rum för stort, såklart) med kaffetermosar och kylbag. Mackor i kylen, skölja ur kaffekannor. Därefter hinner man förhoppningsvis se större delen av nyheterna på tv4, (vilket nog är den största behållningen med Nybroövernattningen, det kanske säger en del) och därefter borde man somna. Jag säger borde, för man gör aldrig det. Jag är dels en kvälls-/nattmänniska, men att dessutom vara läskigt medveten om att man måste upp klockan 04:55 för att koka kaffe och absolut inte får somna, kan göra den tröttaste till ett stressat nervvrak. Att stressa sig till sömns är ganska svårt, kan jag intyga.

Men efter att ha vänt på sig 17 gånger, funderat alltför länge och för mycket, vänt på täcke och kuddar fler gånger än du har fingrar och tår, efter den pärsen lyckas man till sist somna, och att vakna efter 1,5-2,5h sömn känns sådär. Menmen, man gör vad man ska, tar sig upp och ut, ner till köket och kokar kaffe, eventuellt slänger i sig lite av den gräsliga "hotellfrukosten" (att ens kalla det hotellfrukost vore helgerån, därav situationstecknen), så pallrar man sig till sist mot stationen. Detta, i släptåg av en kärra med kaffekannor och kylbag, är inte min favoritsyssla klockan 05:45 på morgonen. Verkligen inte.

Men 06:02 går tåget, och efter dryga 4 timmar är man åter hemma i Göteborg. Det är få gånger man är så tacksam över att vara tillbaks i Götet efter att ha varit på visit i Nybro. Precis som idag.

Men tack och lov finns det ljus i tunneln. Efter nyår kommer vi inte att bemanna tågen på kust till kust-banan, vilket helt enkelt betyder att jag inte behöver sätta min fot i Nybro en gång till. Hoppas jag.


I övrigt filar jag i detta nu på min självförbättringsplan. Jag har en idé, men som bekant är det rätt så långt mellan tanke och handling - men jag är målmedveten, så detta kommer jag att genomföra. Jag kan, jag ska, jag kommer genomföra det. I do!

1 kommentar:

Anonym sa...

hahahahaha! Per en dag ska du se att du minsann kommer att bo i Nybro
En annan hit är våra övernattningar i vänersborg Där får man ett grönt ägg till frukost