Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

måndag 2 februari 2009

En köpfri månad, dag 1

Så var dag ett avklarad. Jag och en kollega har beslutat om en köpfri månad på mitt initiativ. 100% köpfri är den iofs inte, men nära på. Min ekonomi är sådär, i synnerhet som jag har som mål att varje månad lägga undan 5000:- (vilket hittills, sen december, gått - sådär, minst sagt), varför det helt enkelt är på sin plats med en månad helt utan kläd- och skivköp. Något som dock slinker emellan fingrarna är mat och basvaror, samt alkohol och cigg (för hennes del), helt enkelt för att det är basvaror som behövs. Känns inte som att jag vill hamstra 100 paket nudlar för att kunna överleva månaden...

Kort och gott; ingen onödig konsumtion, med andra ord.

Dagen idag har tillbringats i det lugna temat, bakfull och förkyld som jag varit. Käkade nere på stan, och bara tog det lugnt. Kändes skumt att gå runt och veta att man inte kunde köpa något, var inne på Åhlens för att se om M var där (vilket hon inte var), och hittade den perfekta kokboken. "Bara 4 ingredienser", som helt enkelt är vad namnet skvallrar om - en bok fylld av recept med bara 4 ingridienser, för endast 59 kronor... Blev lite småsugen, men visste dealen. 27 dagar to go.


Eftermiddagen, efter att kvinnorna vinkats av på stationen och efter att jag käkat tillsammans med K som var med oss ut igår (och var lika bakfull som jag..) tillbringandes på sedvanligt söndagsmanér. Ett varmt bad och "På Spåret". En fin tradition, kan jag lova. Efter lite smsande hakade jag på M och hennes kombos på ett informationsmöte om Trappaner, ett kvällscafé för hemlösa och socialt utsatta människor i Göteborg. Mycket intressant att höra om verksamheten, och höra lite djupgående från en av de som jobbar med cafét på heltid. Kommer btw att börja vara volontär där, känns spännande, och något som jag tror kommer vara en riktig upplevelse. Ser fram emot det.

Nåväl, ska upp tidigt imorgon, och min förkylning behöver sömn. Så; nu får det vara nog. Godnatt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Aah, din fylle fylle hund! Vilket himla fint sms jag fick inatt nar jag lag och sov i min dubbelsang langst bak i en omgjord buss som star pa bakgarden till hostelet dar jag fran och med idag jobbar :P Du skulle alska den bussen, supermysig! :D Jag ska utnyttja min tyska vans dator och stadens gratis internet till att lagga upp bilder nagon gang under slutet av veckan. Du kommer att bli avis! :D
I ovrigt, kul att lasa om vad som hander dig. Jobbigt att du fortfarande ar forkyld dock, verkar mindre bra. Se till och sov ordentligt i en vecka och at mycket gronsaker (eh, hjalper det mot forkylning?).Bli frisk liksom!
Puss!