Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

onsdag 4 februari 2009

En köpfri månad - jovisst.

Lätt att kalla en månad köpfri, när man ändå köper mat för stora pengar. Med alla övernattningar jag har just nu (alltså seriöst; nu på söndag sover jag i Malmö, hem på måndag, tisdag sover jag i Stockholm, efter en vända i Karlstad på onsdagen åker jag tillbaks till Göteborg, på torsdagen åker jag till Malmö och sover, och hem igen på fredagen...) är det med andra ord omöjligt att hålla nere på matkostnaderna. Jag, som är sämst på det här med matlåda, ser inte en möjlighet alls över att jag kommer att ta med mig matlåda på en övernattning. Verkligen inte. Men det är så drygt, när nästan hela traktamentet (på knappa 105 spänn) går åt till att köpa mat. Dryg utgift, när man vet att ekonomin i övrigt inte är den mest rågade.

Kom hem från en Karlstad-tur nu ikväll (dvs jag åkte till Stockholm pass igår, åkte Sthlm-Karlstad-Sthlm idag, och pass hem), och blev sprudlande glad när jag konstaterade att Göteborg välkomnade mig med ett litet lager snö på backen. Inte mycket, en-två centimeter bara, men ändock; snö! Det finns sina fördelar med att inte vara på andra sidan jorden och härja, Det finns få saker som går upp mot riktigt efterlängtad snö. Sen får min kära M in a very german territory säga vad hon vill om sitt kära NZ.

Till helgen sätter det förpestade Melodispektaklet igång igen, och jag bävar. Jag vill ju egentligen inte se detta, men jag har ju trots allt fått en invit av M i granngården att kika i trevligt sällskap; men jag vet inte... Jag är kluven, väldigt kluven. Dock tror jag i allafall att fredagen kommer spenderas på Café Trappanér där jag kommer volontära. En annorlunda fredagskväll, har inga planer på utgång ändå, så jag tror det kan bli rätt schysst ändå.

Det här är en rätt behaglig kväll, på hemmaplan, jag dricker grönt té med någon variant av honungsdroppar som tydligen skulle hjälpa mot förkylning. Jag unnar mig att bli tårögd till Belle and Sebastian, det är snö på marken utanför fönstret, och bob hund droppar spelningar som champinjoner poppar upp ur jorden. Arvika. Emmaboda. Kristinehamn. Luleå(!). Men jag får min dos i vår, så jag överlever nog ändå.. Vet ärligt talat inte om det blir en enda festival i sommar, så som min närmaste framtid ser ut... Udda tanke, men kanske realistisk ändå.

Nu; sömn och kurera förkylning, och en välförtjänt sovmorgon imorgon. Godnatt.

Inga kommentarer: