Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

fredag 10 oktober 2008

Dag IV

Idag var nog den mest påfrestande rökfria dagen hittills. Dels för att den började helvete, men också för att vart jag än gick tyckte mig se rökande människor (jag lägger märke till dem på ett annat själv sen jag själv inte längre är en av dem), vilket framkallar ett ganska stort sug efter nikotin. Jag kan verkligen inte besluta om mitt begär är psykiskt, fysiskt, eller både och. Det känns som att det är en vana som jag måste vänja mig av vid, samtidigt som jag märker att jag lätt blir grinig... Att något så lätt kan vara så komplicerat.

Jag fick dessutom en skriftlig varning från min chef idag - det låter galet, jag vet. Men ja, tidigare i veckan försov jag mig ju som bekant, och idag var jag helt övertygad om att jag hade tur 3, som började 12:25. Nöjd klev jag över sängkanten vid elva, och kände att jag minsann skulle käka frukost, något jag sågottsom alltid nowadays hoppar över. Kvart över ringer de från jobbet och frågar om jag är på väg, och jag säger raskt "Säg inte att jag åker 4:an idag, Jonas. jag åker väl ändå trean?" - 4:an börjar 11:25, och självklart hade jag tagit fel på turer. Jag skyndade mig raskt igenom duschen och tog mig ner till jobbet.

Väl där var det bara att le med svansen mellan benen, och svälja stoltheten och erkänna att jag är väl medveten om att det inte är bra det som skett. Sen var det bara att jobba på, vilket flöt på rätt så bra. Senare på eftermiddagen kallade T in mig på kontoret, och jag fick läsa och skriva under ett papper.

Varning
Härmed framhåller vi att vi inte kan acceptera Ditt beteende den 2008-10-09, då Du ej infann dej i tid till ditt arbetspass. Vi ser mycket allvarligt på den här typen av förseelse.

Ett upprepande av det inträffade, eller om Du skulle göra Dig skyldig till någon annan förseelse mot kollektivavtalet eller företagets ordningsföreskrifter, kan i förlängningen medföra att vi tvingas skilja Dig från Din anställning.

Varför skriver de bara inte "man måste komma i tid till jobbet, annars får du sparken"??
T medgav dock att han tyckte att det kändes tråkigt att ge en varning till just mig (jag har en tendens att sköta mig någotsånär i övrigt, tack och lov), men att de måste börja sätta ner foten mer än vad de gjort tidigare, då många nya inte verkar ta särskilt hårt på att missa turer osv... Om någon missar en tur, och vi inte fixar så att vi får på någon servering efter vägen som vi ska, får företaget böta ca 14000 kronor. Mao är det väldigt viktigt att vi kommer i tid...

Och imorgon 10:30 ska jag på "ritmöte" hos tatueraren. Jag är spänd, och jättepepp. 30:e oktober är nåldatumet. Jag längtar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske läge att döpa om bloggen till "Sluta-röka-bloggen"? ;)