Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

onsdag 8 oktober 2008

Mitt rökfria liv, dag III

Så har det gått ganska precis tre dygn utan nikotin. Måste säga att det hittills gått förvånansvärt lätt, suget kommer väldigt intensivt ibland, men är över på 10 minuter tack och lov. Har faktiskt inte använt tuggummi som substitut, har helt enkelt bara försökt koppla bort suget och tanken på hur gott det vore med en cigarett. Det känns ändå rätt så skönt att det inte är några förfärliga abstinensbesvär jag har, det enda är att jag varit lite ilsken kvällen i förrgår vilket jag tror kan ha en hel del att göra med suget efter nikotin. Det bevisar det jag själv anat, att mitt cigarettmissbruk varit mer en ful vana än något riktigt beroende.

Min dygnsrytm är åt helvete, varför sitter jag uppe halva nätterna för? Nog för att jag har långa pass nowadays (jobbar 10,5-timmarspass som inte börjar tidigare än 11:30 måndag, onsdag, torsdag denna veckan), men ändå. Jag sätter klockan på 10, snoozar och håller ändå på att försova mig i slutändan (vilket jag dessutom gjorde i måndags). Mitt nya renlevnadsliv måste få struktur och rutiner. Ett träningskort skall inhandlas inom kort (dvs den dag jag vågar mig dit), mer och nyttigare mat skall börja lagas, mer frukt skall förtäras, och jag måste börja sova mer regelbundet. Okej, jag kanske kommer klara hälften av det där, men det är i allafall något. Mål, det är inte något jag haft sen Göteborgsvarvet. Vad har jag för mål med detta egentligen då? Ptja - bli rökfri, och en allmänt hälsosammare människa.

Veckan flyter på, helgen närmar sig med stormsteg, och som jag ser fram emot denna helgen. M's besök kan jag knappt bärga mig till, var år och dagar sen vi sågs "på riktigt". Två (ja, jag rättar dig, inte en) gånger har vi setts sen studenten, 5 minuter på PnL förra året, och några berusade timmar under T's Pimp'n'Hoe-fest i våras. Har lite planer en del för helgen, och det blir berusning och umgänge som tema, med inslag av shopping (det skulle jag inte ens kunna avskriva om jag så ville), ev. Liseberg och klubb Skoldisco med mindre förfest i boningen. Det kommer bli bäst. Att die Familie har familjegathering med Art Garfunkel-konsert här helgen därpå gör inte saken sämre...

Och idag fick jag två positiva besked:
1: Jag är en av ca 6-7 anställda som nog inte behöver oroa sig över att ha kvar jobb efter nyår.
2: Kryssningen, den där jävla kryssningen de snackat om ungefär sen jag började på Trafikcaféer i Göteborg kommer att bli av, en kryssning med julbord 8-10:e december. Me like.

Att beklaga sig över sömn, och samtidigt sitta uppe och blogga låter som en väldigt motsägelsefull idé. Tack och godnatt.

Inga kommentarer: