Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

söndag 7 juni 2009

Valreflektion

Piratpartiet knep ett, och var inte särskilt långt ifrån två mandat - känns väldigt underligt att svenska folket hyser så stor tilltro till ett enfrågeparti. Är ett parti som enbart belyser integritet (och kommer att röstskolka i 98% av frågorna) värdigt nog att representera Sverige? Att det finns partier som både värnar om integriteten OCH har åsikter i fler frågor känns alltså inte som ett vettigare alternativ?

Miljöpartiet fick två mandat, vilket betyder att både Carl Schlyter och Isabella Lövin (som jag röstade på) kommer att hamna i Bryssel. SJUKT bra grej. Jag är nöjd.

Sverigedemokraterna fick under fyra procent, och därmed inget mandat. Tack.

Junilistan förlorade alla sina mandat. Även om de inte varit särskilt framträdande tycker jag det är synd. Fler EU-kritiker i Bryssel. EU är inte guld och gröna skogar.

Socialdemokraterna har fortfarande ett mer mandat än Moderaterna. Bra.

Vänsterpartiet tokdök. Tycks ha förlorat voter till fördel för Miljöpartiet och Piratpartiet. Är kluven.

Vänsterblocket har färre mandat än högern, men jag är ändå ganska nöjd. Isabella i Bryssel ger i allafall mig hopp.

Inga kommentarer: