Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

söndag 17 maj 2009

Nysått.

Bilade hem till Borlänge idag. Eftersom M's far och hans bror hade bil och skulle tillbaks till Falun efter Göteborgsvarvet passade jag på att lifta hem, och dessutom fylla bilen med lite grejer som ändå måste hem till sensommaren. Lika bra, saker som är för stora för tåg, och som tar mycket plats i bilen när jag sen ska flytta hem grejerna "på riktigt". Så längs färden mot Borlänge fick vinterjackor, lite kläder samt alla mina skivor följa med. Självklart måste de hem förr eller senare, men jag kan inte förneka att det kändes fel att flytta hem just skivorna. Materialist vad det gäller ju skivor, okej, det står jag för, men jag mår bra av dem. Är nog bara bra att jag flyttar hem dem, men likväl - det känns nästan som att det är en del av mig. Larv.

Jag blev varm av att komma körandes sista biten längs byvägen (hederliga gamla grusväg som jag gått längs så många gånger, jag har saknat dig!) och finna såväl att golfbanan har öppnat, och att det är vältrad och sådd jord på åkrarna runt gården. Efter några års EU-bidrag med gräsklädda åkrar kommer nu marken runt gården äntligen att brukas, precis som den gjort majoriteten av de senaste hundra åren. Det känns bra, familjen som köper gården har anknytning till trakten (bor i grannbyn), och kommer att driva ekologiskt jordbruk och så korn, havre och gulärter. Helt ekologiskt. Fint.

De kommande två dagarna väntar lite garderobsrensning för vidare transport till fyrmänningar (återvinning, hell yeah!), och eventuellt ska jag försöka hinna med att träffa en ungdomsledare från golfen och spela en kort golfrunda. Så härlig människa, en riktig eldsjäl som årligen lägger ner mer än 1000 idéella arbetstimmar på att få ungdomsverksamheten att fungera så bra som möjligt, och som på några år har gjort Dalsjö GK's ungdomssatsning till en av de ledande i Sverige. Sverige behöver fler eldsjälar, och svenskarna behöver vett att uppskatta de som finns.

Konstaterade igår något väldigt dubbelt, att jag är väldigt anti normer, och förespråkar och uppmuntrar nytänkande och brytande mot desamma. Ändå gör jag personligen inget alls för att bryta de jag berörs av. Självklart betyder inte det att alla normer är dåliga, men normer som helhet är jag lite fientligt inställd till. Funderade lite på vägen hem vilka normer jag berörs av i min tillvaro, men kunde inte komma till klarhet. Lär helt klart komma att funderas på under de närmaste veckorna. Ett frö är i allafall sått, får se om det utvecklas till något vackert...

Inga kommentarer: