Är ute på vift. Transsibiriska-Sydostasien-Nya Zeeland, ca 6-8 månader, start 14 september.
http://www.resedagboken.se
Användare: 170

måndag 18 maj 2009

You can hear the words - see behind the words

Borlänge, och stora delar av övriga Sverige, mötte mig med gråa skyar idag. Svårt att hålla energinivån på topp när man helst vill sova någon timme till. Kan iofs ha att göra med det faktumet att jag satt uppe till halv 3 och lade in min skivsamling på pop.nu, tar några åskilliga timmar att lägga in, redigera och editera det hela till perfektionism. Har kanske ett 100-tal skivor kvar totalt, men tanken är att jag ska samla samtliga skivor i min ägo på min användare för att lättare kunna ha koll när skivorna hamnar i kartonger för en obestämd framtid framöver. Oavsett finner jag underligt nog ett visst nöje i att se till att det hela blir så komplett som identiskt med den fysiska skivsamlingen som möjligt. Dock slits jag av kval kring hur jag ska göra med godingar som Absolute Rock Classics och LOTR-soundtracken... Men jag antar att det finns värre saker att ligga sömnlös över.

En sak som jag däremot gärna ligger sömnlös över (när jag till sist masade mig till bädden halv 3 igår var jag tvungen att läsa 40 minuter innan jag kunde slita mig) är en biografi skriven av Mats Andersson, f.d./passiv trummis i bob hund. Hans första bok, Gone Fishing, beskrev en kaotisk vecka i London fylld av ångest, alkohol och dekadens. Denna boken (med titeln 'Istället för ett liv förvirring') beskriver längre och ingående hans liv före, under och efter bob hund.

Kanske ingen skönlitteratur precis, och vägen igenom boken är kantad med alkoholmissbruk, drogproblem och ångest. Samtidigt kan jag inte undgå att med brinnande intresse och nyfikenhet läsa vidare, trots att det ärligt talat är en brutal tillvaro som beskrivs, och det snålas inte med detaljerna. Men det finns ändå en person bakom det hela, en person vars historia jag inte vetat mycket om. Därför tycker jag att denna boken är intressant, då man får höra saker från ett perspektiv man tidigare inte ens hört talats om. Har snart avverkat hela boken, och även om min skönlitterära upplevelse knappast var den mest berikande så inbillar jag mig ändå att jag fått en viss insikt och förståelse. Han har en historia att berätta helt klart, och om detta blir ventilen, så varför inte? Vackert så.

En annan sak om fångat mitt intresse det senaste dygnet är tvådagarsfestivalen Skankaloss, som arrangeras i Gagnef av kulturföreningen med samma namn sista helgen i juli. Förutom godbitar som Gagnefkullan Hajen, Dungen och Sagor & Swing så har de (på något sätt, fråga mig inte hur) lyckats med konststycket att få dit självaste Paul Simon. PAUL SIMON förbövelen, aka Simon i Simon & Garfunkel, en legendarisk musiker som fortfarande håller sin musik vid liv. Galet förvånad blev jag när jag fann det hela, och jag vet plötsligt inte vad eller var jag ska göra av min sommar, eftersom det efterföljande helg är Emmaboda, och jag måste jobba och spara pengar och resa och jag vet inte vad. Galet är det i allafall. Det får mig att frivilligt överväga en Gagnefsvisit utan att ta med golfklubborna, och det säger nog en hel del.


After all you were perfectly right
But I'm scaring close to insanity
And on a night like this
Nothing stays the same
Nothing looks the same

1 kommentar:

Martina sa...

Alltså ursäkta men, VA!? Kommer Paul Simon till Gagnef? Gagnef! Hallå världen, men vad hände med proportionerna? (tack för ditt sms idag btw, fick det när jag cyklade hem från jobbet och jag log hela vägen hem :) mina lappar har hunnit fylla många funktioner vid det här laget, åt alla möjliga håll :P)